Wat is ons doel:

Ons doel is het doorgeven van Tai Chi, als een oude Chinese wijsheid. Het is een uitstekende oefening om zowel fysiek, emotioneel als geestelijk, in evenwicht te komen.
Er wordt vooral aandacht besteed aan het “waarnemen” , het “ge-waar-zijn” en het “voelen” van alle sensaties in ons lichaam. Hierdoor wordt Tai Chi een Meditatie in Beweging.
Het is een weg voor persoonlijke ontwikkeling, gezondheid, energie en een dieper bewustzijn.

Wat is onze Basis :

De vorm die we aanbieden is de korte vorm, 37 bewegingen, die ontwikkeld werd door een van Yang Cheng-Fu’s (1883 – 1936) beste leerling : Cheng Man-Ching (1898 – 1975).
Patrick Kelly, geboren in Nieuw Zeeland in 1950, was Groot Meester Huang’s enige Westerse leerling. Hij trainde intens met Meester Huang van 1975 tot zijn dood in 1992.
Patrick Kelly heeft de visie van zijn leraar op een zeer duidelijke manier geformuleerd in een systeem, een oefenmethode met een planmatige aanpak op lange termijn. Dit aangevuld met een zeer goede kennis van de innerlijke aspecten van Tai Chi.
Patrick Kelly is nu mijn inspirerende leraar waarbij ik regelmatig ga oefenen om een dieper inzicht te verwerven in deze bewegingskunst.

Wat wordt er aangeleerd :

– De vijf basis voorbereidende oefeningen, eenvoudig om te onthouden, ze vormen de basis om de principes van bewegen aan te leren.
– De korte vorm Yang stijl ( 37 bewegingen) ontworpen door Cheng Man-Ching, wordt traag uitgevoerd, met het doel te luisteren naar de sensaties in het lichaam en met een sterke intentie.
– De lange vorm Yang stijl (108 bewegingen) ontworpen door Yang Cheng-Fu, wordt uitgevoerd zoals de korte vorm, met dezelfde principes, maar in complexere bewegingen.
– De 18 vaste patronen pushing hands oefeningen (oefening met partner). Deze zijn een voorbereiding op het vrije pushing hands.